Doorgaan naar inhoud
De 7 meest gestelde vragen over Excel beantwoord!

De 7 meest gestelde vragen over Excel beantwoord!

Voor veel mensen is Excel het #1 favoriete programma van Office 2019. Maar nog lang niet iedereen is bekend met de handige features binnen het rekenprogramma. Heb jij ook een vraag over Excel of ben je benieuwd of je op de hoogte bent van de meest populaire functionaliteiten binnen het programma? Lees dan zeker even verder. Wij behandelen in dit blogartikel namelijk de 7 meest gestelde vragen (en bijbehorende antwoorden) over Excel!

1. Wat is Excel en hoe werkt het?

Excel is één van de populairste programma’s binnen het Office 2019 pakket van Microsoft. Met het rekenprogramma voor particulieren en bedrijven kun je eindeloze rekensommen, tabellen, grafieken en meer uitwerken. Denk hierbij aan het bijhouden van administratie, het uitrekenen van gemiddeldes en het maken van staafdiagrammen.

Om Excel te kunnen gebruiken dien je allereerst de nieuwste Office 2019 versie te installeren. Dit pakket bestaat naast Excel ook uit een aantal andere handige programma’s, namelijk: Word, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher en Access. Je kunt er voor kiezen om een losse licentie van Excel 2019 aan te schaffen, maar je bent voordeliger uit wanneer je kiest voor het gehele Office pakket.

 

 

2. Hoe tel je op in Excel?

Eén van de makkelijkste functies binnen Excel is het maken van een optelsom. Wanneer je getallen in verschillende cellen bij elkaar wil optellen, kun je gebruik maken van de functie AutoSom. Selecteer de cel onder/naast de rij of kolom die je bij elkaar wil optellen en druk op de knop “AutoSom” binnen het tabblad “Start”. Vervolgens worden alle cellen bij elkaar opgeteld en onder/naast de rij of kolom weergegeven.

3. Hoe bereken je het gemiddelde in Excel?

Wil je met Excel graag het gemiddelde berekenen van een aantal getallen? Dan kan heel eenvoudig! Selecteer de cel onder/naast de rij of kolom die je bij elkaar wil optellen en druk op de knop “Gemiddelde” binnen het tabblad “Start”. Hierna krijg je direct het gemiddelde te zien van de getallen binnen de selectie. Daarnaast is het ook mogelijk om de mediaan of modus uit te rekenen met Excel. Hierbij geldt dat de mediaan het middelste getal is van een groep getallen, en de modus is het meest voorkomende getal binnen een groep getallen.

4. Hoe maak je een tabel in Excel?

Het maken van een tabel in Excel kan van relatief eenvoudig tot behoorlijk complex. Maar het begint allemaal met het ordenen van de gegevens die je wilt verwerken in de tabel. Zorg voor een goede structuur en groepeer alle gegevens die bij elkaar horen. Vervolgens klik je in het tabblad “Start” op de knop “Opmaken als tabel”. Vervolgens krijg je een overzicht te zien van allerlei verschillende ontwerpen die je kunt toepassen op je gegevens. 

5. Hoe maak je een grafiek in Excel?

Om in Excel een grafiek te kunnen maken is allereerst een gegevenstabel nodig. Selecteer de tabel en ga vervolgens naar het tabblad “Invoegen” en klik op “Grafieken”. Kies vervolgens het type grafiek dat je voorkeur heeft en wat het beste past bij de gegevens die je visueel wilt weergeven. Hierna heb je nog de mogelijkheid om kleuren, de legenda en andere zaken naar smaak aan te passen. De meest gebruikte grafieken binnen Excel zijn:

  • Staafdiagram
  • Kolomdiagram
  • Lijndiagram
  • Cirkeldiagram
  • Gestapelde vlakdiagram
  • Trechterdiagram

6. Hoe maak je een cirkeldiagram in Excel?

Zoals net bij punt 5 al kort benoemd, is de cirkeldiagram één van de meest gebruikte grafieken binnen Excel. Volg de stappen zoals beschreven bij de vraag “Hoe maak je een grafiek in Excel?” en selecteer bij de laatste stap de optie “Cirkeldiagram”. De meest gebruikte cirkeldiagrammen binnen Excel zijn:

  • Cirkel grafiek
  • 3D-cirkel grafiek
  • Cirkel-van-cirkel grafiek
  • Cirkel-van-staaf grafiek
  • Ring grafiek

7. Wat zijn macro’s in Excel?

Een macro in Excel is het automatiseren van herhalende bewerkingen. Als er bepaalde handelingen zijn die je in Excel regelmatig uitvoert, kun je deze opnemen als macro. Voordat je aan de slag kunt gaan met het maken van macro’s dien je dit te activeren. Ga naar “Bestand”, klik op “Opties” en ga vervolgens naar “Lint aanpassen”. Selecteer hierna het vinkje bij “Ontwikkelaars” en sla deze wijziging op. In het menu van Excel verschijnt nu een extra tabblad waar je de functie “Macro opnemen” kunt vinden. Hierna kun je aan de slag met het maken van je eigen macro’s.

Vorig artikel Efficiënt bestanden beheren in Windows 10
Volgend artikel Microsoft Word online kopen? Download nu de licentie!

Een opmerking achterlaten

Opmerkingen moeten eerst goedgekeurd worden voordat zij verschijnen

* Verplichte velden